Népesedés.hu
"A Halállal nem békélni meg!"

MENÜ

A MAGYAR CSALADOKÉRT,

 

A MEGMARADÁSÉRT KÖZHASZNÚ ALAPÍTVÁNY

 

ALAPÍTÓ OKIRATA

 

 

 

 

 

 

 

2007.

 

 

 

Dr. Bene István 6726 Szeged, Közép fasor 19/C.

 

 

 

A MAGYAR CSALADOKÉRT, A MEGMARADÁSÉRT KÖZHASZNÚ ALAPÍTVÁNY

 

ALAPÍTÓ OKIRATA

 

Alulírott Novák Csaba István alapító a Ptk. 74/A-F. §-ai, valamint a közhasznú szervezetekről szóló 1997. évi CLVI. törvény alapján tartós közérdekű célra nyílt országos Alapítvány létre­hozását határoztam el az alábbiak szerint:

 

I.

ALAPÍTVÁNY ALAPÍTÓJA, NEVE, SZÉKHELYE

 

1./ Az Alapító:    Novák Csaba István an.: Weichl Anna

szül.: Bácsalmás, 1973. augusztus 3. 6724 Szeged, Dandár u. 4. szám alatti lakos.

 

2./ Az Alapítvány neve: A Magyar Családokért, a Megmaradásért Közhasznú Alapítvány

 

3./ Az Alapítvány rövidített neve: Megmaradásért Alapítvány

 

4./ Az Alapítvány székhelye: 6725 Szeged, Teve u. 17.

 

5./ Az Alapítvány magánalapítvány.

 

6./ Az Alapítvány működési területe Magyarország.

 

7./ Az Alapítvány közhasznú szervezetként végzi tevékenységét.

 

8./ Az Alapítvány közvetlen politikai tevékenységet nem folytat, szervezete pártoktól függet­len és azoknak anyagi támogatást nem nyújt, illetve azoktól támogatást nem kap, továbbá or­szággyűlési képviselői, valamint megyei, fővárosi önkormányzati választáson jelöltet nem állít, és nem támogat.

 

9./ Az Alapítvány nyílt Alapítvány, ahhoz bármely bel- és külföldi, természetes és jogi sze­mély szabadon csatlakozhat, ha az Alapítvány céljaival egyetért, és azt anyagilag támogatni kívánja. A csatlakozás történhet tőke felajánlásával, vagy az Alapítvány Kuratóriumával tör­tént előzetes egyeztetés esetén vagyontárgyak és egyéb eszközök beadásával, illetve azok használati jogának időszakos átengedésével.

 

II. AZ ALAPÍTVÁNY CÉLJA

 

1./ Az Alapítvány célja, a magyar közvélemény fokozatos, tényszerű és rendszeres tájékoztatá­sa a magyar nép, immár több mint négy évtizedes és egyre súlyosabb népesedési válságáról, a még elkerülhető és a már elkerülhetetlen következményekről, népesedési csődhelyzetünknek az életünk minden területén megmutatkozó hatásairól, valamint azokról a szükséges és tovább már nem halogatható lépésekről, amelyeket a helyzet további súlyosbodásának elkerülése ér­dekében tennünk kell.

 

Modernnek, civilizáltnak mondott világunk ugyanis számtalan sok, a gyermekvállalást negatí­van ösztönző tényezőtől terhes. Az e téren tapasztalható bizonytalanság, kiszámíthatatlanság nem kedvez az olyan hosszú távú döntésnek, mint a gyermekvállalás. Célunk, ezen a bizonyta­lansági tényezőn a maguk módján szakmai rendezvényekkel, tanácsadással, kiadványokkal, támogatásokkal enyhíteni.

 

Az Alapítvány összefogja a fenti célokhoz hű kezdeményezéseket, segíti és támogatja mind­azokat, akik ezért munkálkodnak. Az Alapítvány célja segíteni a hátrányos helyzetű, a gyer­meket, kiváltképp a több gyermeket, felelősen nevelő szülőket, családokat. Célunk az esély­egyenlőség és egy jobb életminőség megteremtése.

 

Az Alapítvány tevékenyen kapcsolódik a közhasznú tevékenységi körébe illő kezdeményezé­sekhez, programokhoz és akciókhoz.

Célunk továbbá:

 

•          a népesedési tudományos tevékenység, kutatás előremozdítása, összehangolása;

•          gyermek- és ifjúságvédelem;

•          könyv és a szakirodalom terjesztés elősegítése;

•          megragadni a tájékoztatás minden egyéb formáját (rádió és tévéműsorok, internetes oldalak, filmkészítés akár);

•          fiatal családok, házaspárok megsegítése, támogatása;

•          a születendő és a nevelkedő gyermekekkel kapcsolatos segítségnyújtás;

•          adományok gyűjtése (Pl. babaruhák és mindenféle, gyermekhasználati dolgok össze­gyűjtése és azoknak gyermeket várókhoz való eljuttatása);

•           házassági válságok idején tanácsadás, segítés.

 

2./ Fenti célok elérése érdekében az Alapítvány által végzendő közhasznú tevékenységek az 1997. évi CLVI. tv. 26. § c) pontja alapján:

szociális tevékenység, családsegítés, időskorúak gondozása,

tudományos tevékenység, kutatás,

nevelés és oktatás, képességfejlesztés, ismeretterjesztés,

kulturális tevékenység,

gyermek- és ifjúságvédelem, gyermek- és ifjúsági érdekképviselet, -    hátrányos helyzetű csoportok társadalmi esélyegyenlőségének elősegítése,

a magyarországi nemzeti és etnikai kisebbségekkel, valamint a határon túli magyarsággal

kapcsolatos tevékenység.

 

3./ Az Alapítvány a fentiek elérése érdekében a következő feladatokat látja el: rendezvényszervezés, konferenciaszervezés tanácsadás képzések szervezése társadalomtudományos kutatás információ terjesztés, on-line tájékoztatás

-     publikációs tevékenység, kiadványok kiadása könyv és a szakirodalom terjesztése

-     pályázatokat ír ki támogatások elnyerésére

-     szakmai találkozókat szervez.

 

4./ Az Alapítvány támogat minden olyan kezdeményezést, melynek céljai összhangban van­nak az Alapítvány céljaival és szellemében, elviben méltó az alapító, és ezáltal az Alapítvány Kuratóriumának figyelmére.

 

5./ Az Alapítvány tevékenysége túlmutat az Alapítvány Kuratóriumi tagjainak körén.

 

III.

AZ ALAPÍTVÁNY CÉLJÁRA RENDELT VAGYON ÉS FELHASZNÁLÁSÁNAK MÓDJA

 

1./ Az Alapítvány induló vagyona az Alapító által rendelkezésre bocsátott összesen 110.000,-Ft, azaz Egyszáztízezer forint készpénz; mely összeget az Alapító az alapító okirat aláírásától számított 8 napon belül a Raiffeisen Bank Zrt. szegedi fiókjánál (6722 Szeged, Kossuth L. sgt. 9-13.) megnyitott letéti számlán helyez el.

 

2./ Az Alapítvány induló vagyonának 25%-a fordítható a működés megkezdésére. Az induló

vagyon 75%-ából törzsvagyon képződik.

Az Alapítvány folyamatos működésének biztosítására az összes alapítványi vagyonnak 25%-a

fordítható.

 

3./ Az esetleges külföldi támogatásoknak valutában történő kezelésére külön devizaszámlát nyit és az azon lévő, illetve oda befolyó összeget devizában is felhasználhatja.

 

4./ Az Alapítvány pénzbeli, dologi és természetbeli támogatásokat, valamint ingyenes szolgál­tatást is elfogadhat, elfogadásáról a Kuratórium dönt.

 

5./ Az Alapítvány váltót, illetve más hitelviszonyt megtestesítő értékpapírt nem bocsáthat ki.

 

6./ Az Alapítvány befektetési tevékenységet nem végez.

 

7./ Az Alapítvány támogatást egyéni kérelmek vagy pályázatok alapján nyújthat. A támogatott személyek vagy szervezetek tevékenysége az Alapítványi célokhoz kapcsolódik, azok megva­lósítását segíti.

 

8./ Az Alapítvány bármely cél szerinti juttatását pályázathoz kötheti. A pályázat nem tartal­mazhat olyan feltételeket, amelyekből megállapítható, hogy a pályázatnak előre meghatározott nyertese van (színlelt pályázat). Színlelt pályázat a cél szerinti juttatás alapjául nem szolgál­hat.

 

9./ Az Alapítvány ösztöndíjat, rendszeres és egyszeri támogatást is nyújthat, valamint az Ala­pítványi célok mind hatékonyabb megvalósítása érdekében fő- és mellékállású alkalmazottat is foglalkoztathat.

 

10./ Az Alapítvány vállalkozói tevékenységet is folytathat, amely azonban nem lehet az Ala­pítvány fő tevékenysége. Az Alapítvány vállalkozási tevékenységet csak közhasznú céljainak megvalósítása érdekében, azokat nem veszélyeztetve végez. Az Alapítvány vállalkozási tevé­kenysége során elért eredménye nem osztható fel, csakis az Alapítvány céljainak megvalósítá­sára fordítható.

 

11./ Az Alapítvány gazdálkodása során elért eredményét nem oszthatja fel, azt az Alapítványi célokban megfogalmazott tevékenységekre használja fel.

 

12./ Az Alapítvány bevételeit, gazdálkodása során elért eredményét a céljainak elérésére for­dítja.

 

13./ Az Alapítvány éves bevétele várhatóan nem haladja meg az Ötmillió forintot, ezért az Alapító elkülönült felügyelő szervet nem hoz létre. Amennyiben az Alapítvány éves bevétele meghaladja az Ötmillió forintot, az 1997. évi CLVI. törvény 10. § (1) bekezdése alapján az Alapító a vezető szervtől elkülönült felügyeleti szervet köteles létrehozni.

 

14./ Az Alapítvány köteles - az éves beszámoló jóváhagyásával egyidejűleg - közhasznúsági jelentést készíteni. A közhasznúsági jelentés elfogadása a Kuratórium kizárólagos hatáskörébe tartozik.

 

A közhasznúsági jelentés tartalma:

-    számviteli beszámoló;

-    a költségvetési támogatás felhasználása;

-    a vagyon felhasználásával kapcsolatos kimutatás;

-    cél szerinti juttatások kimutatása;

-    a központi költségvetési szervtől, az elkülönített állami pénzalaptól, a helyi önkormány­zattól, a kisebbségi települési önkormányzattól, a települési önkormányzatok társulásától ka­pott támogatás mértéke;

-    a közhasznú szervezet vezető tisztségviselőinek nyújtott juttatások értéke, illetve összege;

-    közhasznú tevékenységről szóló rövid tartalmi beszámoló.

 

Az Alapítvány éves beszámolójának jóváhagyása - a közhasznúsági jelentés elfogadásával egyidejűleg - legkésőbb a tárgyévet követő év május 31. napjáig a Kuratórium kétharmados döntése alapján történik.

 

Az Alapítvány köteles a közhasznúsági jelentését a tárgyévet követő évben, legkésőbb június 30-áig saját honlapján (www.nepesedes.hu) közzétenni.

 

15./ Az Alapítvány gazdálkodása, a közcélú adománygyűjtés, nyilvántartásainak vezetése és beszámolási kötelezettségeinek teljesítése, során megtartja a közhasznú szervezetekre előírt rendelkezéseket.

 

16./ Az Alapítvány nyilvántartásaira egyebekben a reá irányadó könyvvezetési szabályokat kell alkalmazni.

 

IV. AZ ALAPÍTVÁNY SZERVEZTE, KÉPVISELETE ÉS MŰKÖDÉSE

 

1./ Az Alapítvány kezelő szerve a Kuratórium, melynek létszáma 10 fő.

 

2./ Az Alapítvány Kuratóriumának tagjai az elnök, a titkár és a kuratóriumi tagok. A Kurató­rium tagjai tiszteletdíjban nem részesülnek.

 

3./ A Kuratórium elnöke Majoros István (szül.: Szeged, 1970. szeptember 27., an.: Habók Etelka) 6725 Szeged, Teve u. 17. szám alatti lakos, aki az Alapítvány képviselője.

 

Az elnök feladatai:

a)   összehívja, vezeti a Kuratórium üléseit;

b)   előtérj eszti a Kuratóriumhoz beérkezett pályázatokat, j avaslatokat, j elöléseket;

c)   ellenőrzi a Kuratórium döntésének végrehajtását, az Alapítvány működését;

d)   a titkárral irányítja az Alapítvány vállalkozását;

e)   nyilvánosság előtt képviseli az Alapítványt;

f)    az Alapítvány bankszámlája felett a titkárral együtt rendelkezik;

g)   ellátja és szervezi a Kuratóriumi ülések között az alapítvánnyal kapcsolatos feladato­kat;

h)  gyakorolja a munkáltatói jogokat

 

4./ A Kuratórium titkára Kovács Dezső Árpád (szül.: Debrecen, 1972. május. 10., an: Keresz­tes Gabriella) 2051 Biatorbágy, Biai Gáspár u. 22. szám alatti lakos.

 

A titkár feladatai:

a)   az elnökkel irányítja az Alapítvány vállalkozását;

b)   az Alapítvány bankszámlája felett az elnökkel együtt rendelkezik;

c)   ellátja és szervezi a Kuratóriumi ülések között az alapítvánnyal kapcsolatos gazdasági feladatokat;

d)   kezeli a hivatalos iratokat, jegyzőkönyveket, vezeti a Határozatok Könyvét

e)   elkészíti az éves beszámolót és a közhasznúsági jelentést.

 

5./ A Kuratórium tagjai:

 

•     Sass Orsolya (szül.: Jászberény, 1977. február 14., an.: Terhes Emília) 2241 Sülysáp, Vö­rösmarty M. u. 5. szám alatti lakos,

•     Szabó György (szül.: Győr, 1951. június 23., an.: Niederland Olga) 9081 Győrújbarát, Erzsébet u 8/3. szám alatti lakos,

•    Vágó Bálint (szül.: Szolnok, 1974. június 24., an.: dr Boronkay Piroska) 5000 Szolnok, Malom u. 22. VIII/33. szám alatti lakos,

•    Nóvák Miklós László (szül.: Budapest, 1971. január. 1., an.: Balogh Éva) 2300 Ráckeve, Kossuth L. u. 59. szám alatti lakos,

•    dr. Kecskés Péter (szül.: Budapest, 1972. július. 17., an: Bujdosó Ildikó) 1183, Budapest, Komárom u. 17. szám alatti lakos,

•    Járdi Attila (szül.: Kalocsa, 1978. május 4., an.: Dézsi Anna) 6328 Dunapataj, Hold u. 3. szám alatti lakos,

•    Endrédi Gábor (szül.: Budapest, 1973.04.05., an.: VranyaNóra) 1145 Budapest, Variházy Oszkár u. 7-9. szám alattilakos,

•     Simon András (szül.: Budapest, 1969. március 18., an.: Kisvölcsey Nóra) 2040 Budaörs, Búzavirág u. 4.

 

A tagok feladatai:

a)    szavazati joggal részt vesznek a Kuratórium ülésein,

b)    ellátják a Kuratórium által rájuk bízott feladatokat.

 

6./ A Kuratóriumi tagokat az Alapító határozott 5 éves időtartamra kéri fel, amely megbízatás csak indokolt esetben (Ptk. 74/C. § (6) bek.) vonható vissza. A Kuratórium tagjai indokolt esetben költségtérítésben részesülhetnek.

 

Nem jelölhető ki, illetve nem hozható létre olyan kezelő szerv (Kuratórium), amelyben az Alapító közvetlenül vagy közvetve az Alapítvány vagyonának felhasználására meghatározó befolyást gyakorolhat (Ptk. 74/C. § (3) bek.).

 

A közhasznú szervezet megszűnését követő két évig nem lehet az Alapítvány vezető tisztség­viselője az a személy, aki olyan közhasznú szervezetnél töltött be - annak megszűnését meg­előző két évben legalább egy évig - vezető tisztséget, amely az adózás rendjéről szóló törvény szerinti köztartozását nem egyenlítette ki. Az Alapító a tisztségviselők felkérésekor figyelem­be veszi a közhasznú szervezetekről szóló törvény 8-9. §-ában foglalt összeférhetetlenségi szabályokat.

 

A vezető tisztségviselő, illetve az ennek jelölt személy köteles valamennyi érintett közhasznú szervezetet előzetesen tájékoztatni arról, hogy ilyen tisztséget egyidejűleg más közhasznú szervezetnél is betölt.

 

1./ A Kuratórium feladatai:

a)    közhasznúsági jelentés elfogadása

b)    éves beszámoló elfogadása

c)    az Alapítvány gazdálkodásának fő irányainak meghatározása

d)    az Alapítvány munkatervének meghatározása

e)    döntés az Alapítvány vagyonának felhasználásáról

f)     az Alapítvány szervezetének, működésének ellenőrzése

g)    az Alapítvány vállalkozásainak fő elvei meghatározása, ellenőrzése.

 

8./ A Kuratórium dönt a pénz és más Alapítványi tulajdonban lévő eszközök Alapítványi cél­nak megfelelő felhasználásáról, támogatások odaítéléséről, pályázatok kiírásáról, elszámolá­sok bekéréséről, csatlakozások elfogadásáról. A Kuratórium jogosult saját működési rendjé­nek kialakítására.

 

9./ Az Alapítvány bankszámlája felett aláírási joggal a Kuratórium elnöke és a titkár együtte­sen rendelkezik, akik megfelelnek a Ptk. 74/C. § (3) bekezdésében foglaltaknak.

 

10./ A Kuratórium szükség szerint, de évente legalább egy alkalommal ülésezik, valamint évente egy alkalommal tájékoztathatja az Alapítót az Alapítvány munkájáról, különös tekin­tettel az Alapítványi vagyon kezelésére és felhasználására.

 

11./ A Kuratórium üléseit az elnök hívja össze. A Kuratórium bármely tagjának írásban előter­jesztett kérelmére az elnök 30 napon belül köteles a Kuratórium ülését összehívni.

 

Szabályszerűnek az összehívás akkor minősül, ha Kuratórium ülésére a meghívót a tagok az ülés időpontja előtt legalább 15 nappal írásban megkapják.

 

A meghívónak tartalmaznia kell az ülés helyét, időpontját és a napirendi pontokat.

 

A Kuratórium üléseinek időpontjáról és napirendjéről a nyilvánosság tájékoztatása az Alapít­vány székhelyének hirdetőtábláján és az Alapítvány honlapján (www.nepesedes.hu) történik, legalább három nappal az ülést megelőzően.

 

12./ A Kuratórium ülései nyilvánosak. A Kuratórium akkor határozatképes, ha a szabályszerű­en összehívott ülésen a kuratóriumi tagok több mint fele jelen van.

 

A Kuratórium döntéseit nyílt szavazással, egyszerű szótöbbséggel hozza. Az éves beszámolót és a közhasznúsági jelentést kétharmados határozattal fogadja el.

 

Szavazategyenlőség esetén az érintett napirendre vonatkozóan meg kell ismételni a szavazást. Ha a megismételt szavazás sem vezet eredményre, akkor a kérdést le kell venni a napirendről.

 

13./ A Kuratórium határozathozatalában nem vehet részt az a személy, aki vagy akinek közeli hozzátartozója (Ptk. 685. §. b) pont), élettársa (a továbbiakban együtt: hozzátartozó) a határo­zat alapján

-    kötelezettség vagy felelősség alól mentesül, vagy

-    bármilyen más előnyben részesül, illetve a megkötendő jogügyletben egyébként érdekelt. Nem minősül előnynek az Alapítvány cél szerinti juttatásai keretében a bárki által megkötés nélkül igénybe vehető nem pénzbeli szolgáltatás.

 

14./ A Kuratóriumi ülésekről minden esetben jegyzőkönyv készül, amelyből megállapítható a Kuratórium döntéseinek tartalma, időpontja és hatálya, illetve a döntést támogatók és ellenzők számaránya. A jegyzőkönyv tartalmazza az ülés helyét, idejét, a jelenlévő tagok, meghívott személyek és a jegyzőkönyvvezető nevét, a napirendet, a hozzászólásokat, az érdemi határoza­tokat és azok hatályát, az ülésen hozott határozatokat sorszámmal ellátva. A jegyzőkönyvet a Kuratóriumi ülés levezető elnöke és a jegyzőkönyv vezetője hitelesíti.

 

A Kuratórium által hozott döntések tartalmáról, időpontjáról és hatályáról illetve a döntést támogatók és ellenzők számarányáról a Kuratórium elnöke a Határozatok Könyvében nyilván­tartást vezet.

 

Az Határozatok Könyvét és a jegyzőkönyvet az Alapítvány iratai között kell megőrizni, fo­lyamatos kezelését a titkár látja el.

 

15./ A Kuratórium döntéseit a döntés időpontját követő 15 napon belül igazolható módon, írásban kell közölni az érintettekkel. A Kuratórium döntéseinek nyilvánosságra hozatala az Alapítvány székhelyének hirdetőtábláján és az Alapítvány honlapján (www.nepesedes.hu) történik, melynek időtartama 15 nap.

 

16./ Az Alapítvány működésével kapcsolatosan keletkezett iratokba az Alapítvány képviselő­jével előzetesen egyeztetett időpontban az Alapítvány székhelyén az Alapítvány képviselőjé­nek jelenlétében bárki betekinthet, arról saját költségére másolatot készíthet.

 

17./ A Kuratórium évente egyszer az Alapítvány honlapján (www.népesedés.hu) és hirdető­tábláján történő kifüggesztéssel nyilvánosságra hozza az Alapítvány szolgáltatásainak igény­bevételi módját, a működés módját, a támogatási lehetőségeket, illetve azok mértékét és fel­tételeit, a működésről készült szakmai-pénzügyi beszámolót (közhasznúsági jelentést). Az Alapítvány által nyújtott cél szerinti juttatások bárki által megismerhetőek és igénybe vehetők.

 

18./ Az Alapítvány Kuratóriuma vagy annak tisztségviselője által a feladatkörének ellátása során harmadik személynek okozott kárért az Alapítvány felelős. A tisztségviselő az általa e minőségben az Alapítványnak okozott kárért a polgári jog általános szabályai szerint felel.

 

V. AZ ALAPÍTVÁNY MEGSZŰNÉSE

 

1./ Az Alapítvány esetleges megszűnése esetén a Ptk. 74/E. §-a az irányadó.

 

2./ Az Alapítvány esetleges megszűnése esetén az Alapítvány rendelkezésére álló vagyonából biztosítani kell - az Alapítvány által vállalt kötelezettségek teljesítése után -, hogy a megkez­dett Alapítványi célkitűzések befej ezhetők legyenek.

 

3./ A fennmaradó vagyon más hasonló célú Alapítvány tulajdonába kerül az alapító rendelke­zése szerint.

 

VI. ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

 

1./ Az Alapítvány jogi személy, mely a bírósági nyilvántartásba vétellel jön létre. Az Alapít­ványt a Csongrád Megyei Bíróság veszi nyilvántartásba.

 

2./ A nyilvántartásba vétel után az alapító az Alapítványt nem vonhatja vissza. Az alapító az alapító okiratot indokolt esetben - az Alapítvány nevének, céljának és vagyonának sérelme nélkül módosíthatja.

 

3./ Az Alapítvány tevékenységét a nyilvántartásba vételről szóló határozat jogerőre emelkedé­se napján kezdheti meg.

 

A jelen alapító okiratban nem szabályozott kérdésekben a Polgári Törvénykönyv és a közhasz­nú szervezetekről szóló 1997. évi CLVI. törvény az irányadó.

 

Jelen alapító okiratot, mint akaratommal mindenben megegyezőt jóváhagyólag írtam alá.

 

Szeged, 2007. április 3.

 

Novák Csaba István Alapító

 

Készítettem és ellenjegyzem: dr. Bene István

Szeged. 2007.április 3.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Asztali nézet